Emissions of five Euro 6d-Temp Light Duty diesel vehicles

report
In de afgelopen jaren zijn de eisen aan voertuigemissies en brandstofverbruik steeds verder aangescherpt. Hierdoor zijn de voertuigtechnologieën steeds complexer worden. De emissieprestaties van een voertuig zijn sterk afhankelijk van de werking van deze technologieën. Mede in het licht van dieselgate, zijn er in de loop der tijd nieuwe methoden ontwikkeld om de emissies van voertuigen op de weg te bepalen. De meest recente voertuigen, de zogenaamde Euro 6d-Temp (vanaf 2017)en Euro 6d1 (vanaf 2020) voertuigen moeten zowel emissietests op de rollenbank als op de weg, de zogenaamde "Real Driving Emission" of RDE-test, doorstaan. De RDE-test is ingevoerd vanaf 2017; vanaf 2021 moeten alle nieuw ingeschreven voertuigen voldoen aan de Euro 6d emissiegrenswaarden voor RDE. De huidige RDE-methode bestaat uit een relatief kort emissietestprogramma dat in totaal enkele dagen in beslag neemt. Emissiemonitoring kan worden gebruikt om een breder scala van normaal emissiegedrag van voertuigen te onderzoeken. Emissiemonitoring wordt gedefinieerd als het meten van emissies tijdens normaal gebruik, over een langere periode. Hierdoor kunnen ook langetermijneffecten, zoals seizoensgebonden effecten en onderhoudsintervallen, worden meegenomen. Het TNO ‘Smart Emission Measurement System’ (SEMS) is speciaal ontwikkeld voor emissiemonitoring.
TNO Identifier
884444
Publisher
TNO
Collation
91 p.
Place of publication
Den Haag