Calamiteitenbestrijding op de binnenvaart : verkennende studie naar de stand van zaken
report
Hoewel de binnenvaart bekend staat als een veilige transportsector, heeft het Centraal Bureau voor
de Rijn‐ & Binnenvaart (CBRB) in 2011 op een symposium van het Platform Transportveiligheid zijn
zorgen geuit over de kwaliteit van de calamiteitenbestrijding op het water. Volgens het CBRB heeft
het er alle schijn van dat het potentieel van de hulpdiensten geen gelijke tred houdt met de
ontwikkelingen die plaatsvinden in de binnenvaart. Per brief heeft het CBRB deze ongerustheid
nogmaals bij het Platform Transportveiligheid aangekaart. Overigens blijken de zorgen van het CBRB
te worden gedeeld door de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding
(NVBR), zoals valt op te maken uit een artikel dat eind 2011 stond in Schuttevaer.
Doelstelling en onderzoeksaanpak
In opdracht van Platform Transportveiligheid, het CBRB en de Veiligheidsregio Zuid‐Holland Zuid
heeft het lectoraat Transportveiligheid een verkennende studie uitgevoerd naar de stand van zaken
omtrent de calamiteitenbestrijding op de binnenvaart. Het doel van deze studie is te objectiveren in
hoeverre de zorgen die enkele partijen hebben geuit over de kwaliteit van de calamiteitenbestrijding
op het water, rekening houdend met de ontwikkelingen in de binnenvaart en de resultaten van het
project Waterrand, terecht zijn. Hiertoe zijn de volgende vier onderzoeksvragen leidend geweest:
1. Welke trends spelen in de binnenvaart die van invloed zijn op de veiligheid op de binnenvaart?
2. Zijn de veiligheidsregio’s bekend met de trends die spelen in de binnenvaart en in hoeverre wordt
daarmee rekening gehouden in de voorbereiding op de calamiteitenbestrijding op het water?
3. In hoeverre zijn de resultaten van het project Waterrand door de veiligheidsregio’s overgenomen
in de voorbereiding op de calamiteitenbestrijding op het water?
4. Worden de hierboven geuite zorgen van de binnenvaartbranche en de hulpdienstensector op basis
van de antwoorden die voortkomen uit de deelvragen 1, 2 en 3 bevestigd en welke aanbevelingen
kunnen leiden tot de verbetering van de voorbereiding op de calamiteitenbestrijding op het water?
Aanpak
Het onderzoek betreft een documentenstudie. De volgende documenten zijn bestudeerd:
• Enkele (trend)analyses betrekking hebbend op de binnenvaart;
• De 25 regionale risicoprofielen van de veiligheidsregio’s;
• De 25 regionale beleidsplannen van de veiligheidsregio’s
• De 25 regionale crisisplannen van de veiligheidsregio’s;
• De landelijke handreikingen voor respectievelijk het regionaal risicoprofiel, beleidsplan en
crisisplan;
• Het Handboek incidentbestrijding op het water (project Waterrand);
• Negen incidentbestrijdingsplannen waterongevallen.
de Rijn‐ & Binnenvaart (CBRB) in 2011 op een symposium van het Platform Transportveiligheid zijn
zorgen geuit over de kwaliteit van de calamiteitenbestrijding op het water. Volgens het CBRB heeft
het er alle schijn van dat het potentieel van de hulpdiensten geen gelijke tred houdt met de
ontwikkelingen die plaatsvinden in de binnenvaart. Per brief heeft het CBRB deze ongerustheid
nogmaals bij het Platform Transportveiligheid aangekaart. Overigens blijken de zorgen van het CBRB
te worden gedeeld door de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding
(NVBR), zoals valt op te maken uit een artikel dat eind 2011 stond in Schuttevaer.
Doelstelling en onderzoeksaanpak
In opdracht van Platform Transportveiligheid, het CBRB en de Veiligheidsregio Zuid‐Holland Zuid
heeft het lectoraat Transportveiligheid een verkennende studie uitgevoerd naar de stand van zaken
omtrent de calamiteitenbestrijding op de binnenvaart. Het doel van deze studie is te objectiveren in
hoeverre de zorgen die enkele partijen hebben geuit over de kwaliteit van de calamiteitenbestrijding
op het water, rekening houdend met de ontwikkelingen in de binnenvaart en de resultaten van het
project Waterrand, terecht zijn. Hiertoe zijn de volgende vier onderzoeksvragen leidend geweest:
1. Welke trends spelen in de binnenvaart die van invloed zijn op de veiligheid op de binnenvaart?
2. Zijn de veiligheidsregio’s bekend met de trends die spelen in de binnenvaart en in hoeverre wordt
daarmee rekening gehouden in de voorbereiding op de calamiteitenbestrijding op het water?
3. In hoeverre zijn de resultaten van het project Waterrand door de veiligheidsregio’s overgenomen
in de voorbereiding op de calamiteitenbestrijding op het water?
4. Worden de hierboven geuite zorgen van de binnenvaartbranche en de hulpdienstensector op basis
van de antwoorden die voortkomen uit de deelvragen 1, 2 en 3 bevestigd en welke aanbevelingen
kunnen leiden tot de verbetering van de voorbereiding op de calamiteitenbestrijding op het water?
Aanpak
Het onderzoek betreft een documentenstudie. De volgende documenten zijn bestudeerd:
• Enkele (trend)analyses betrekking hebbend op de binnenvaart;
• De 25 regionale risicoprofielen van de veiligheidsregio’s;
• De 25 regionale beleidsplannen van de veiligheidsregio’s
• De 25 regionale crisisplannen van de veiligheidsregio’s;
• De landelijke handreikingen voor respectievelijk het regionaal risicoprofiel, beleidsplan en
crisisplan;
• Het Handboek incidentbestrijding op het water (project Waterrand);
• Negen incidentbestrijdingsplannen waterongevallen.
TNO Identifier
466837
Publisher
Platform Transportveiligheid
Collation
43 p.
Place of publication
Hoogvliet